Чаро ин рӯй медиҳад? Ҷавоб чунин аст, ки ҷониби техникӣ танҳо нисфи муваффақияти тиҷорати электронӣ мебошад. Шумо метавонед, ки чӣ гуна мавқеи пешсафиро дар системаҳои ҷустуҷӯӣ ва ё чӣ гуна гузаронидани як маъракаи муваффақи таблиғотӣ дар шабакаи умумиҷаҳонӣ ва ғайра бояд ба даст оред, аммо ин ба натиҷаҳои назаррас нахоҳад овард, агар роҳбарияти ширкат барои ташаккули ҳадафҳо ва вазифаҳои тиҷорати электронӣ қодир набошад ё қобилияти дарк кардани миқёси лоиҳаро доранд, ё интизориҳои аз ҳад зиёди натиҷаҳои фаъолият доранд ё шояд захираҳои зарурӣ кофӣ набошанд. Ба ибораи дигар, тамоми кӯшишҳо бефоида хоҳанд буд, агар ширкат дар мавриди стратегияҳои тиҷорати электронӣ хуб фикр накарда бошад.
Тавре ки медонем, стратегияи рушди соҳибкорӣ як самти дарозмӯҳлат ва сифатан муайяншудаи рушди ташкилот мебошад, вобаста ба соҳа воситаҳо ва шаклҳои фаъолияти он, системаи муносибатҳои дохили созмон, инчунин мавқеи ташкилот дар муҳити атроф мебошад [2].
Вобаста аз ҳадафҳо ва вазифаҳои дар назди ширкат гузошташуда айни замон намудҳои гуногуни стратегияҳои рушди тиҷорати электронӣ мавҷуданд.
Баъзе ширкатҳо истифодаи интернетро танҳо барои беҳтар кардани равандҳои мавҷудаи корӣ бо мақсади кам кардани хароҷот ва кам кардани вақти трансаксия бартарӣ медиҳанд. Дигарон интернетро барои эҷод ва тақвияти бренди худ, таблиғ ё таблиғи мол, хизматрасонӣ, тамоси доимӣ бо муштариён, тағйир додани сиёсати созмон ва ғайра истифода мебаранд.
Барои ин ширкат метавонад яке аз се стратегияро истифода барад:
- табдил додани тиҷорати анъанавӣ батиҷорати онлайн . Дар айни замон, ширкат то ҳол дар тиҷорати офлайнӣ мемонад . Ҳамин тавр, як намуди "омехтаи" ширкат таъсис дода мешавад;
- ташкили як ширкати фаръӣ, ки вазифаи табдил додани тиҷорати ширкати асосиро ба шаклҳои электронӣ иҷро мекунад;
- харид ва ҳамгироии лоиҳаи мавҷудаи интернет барои рушди тиҷорат дар муҳити онлайн.
Дар ниҳоят, ин ташкили як ширкати навест, ки имкониятҳои тиҷорати электрониро амалӣ менамояд. Ин интихоб метавонад ташаккули тиҷорати электронии алоҳида фаъолиятдошта ва инчунин табдил додани як ширкати мавҷударо дар бар мегирад.
Барои ба даст овардани ҳамаҷонибаи манфиатҳои татбиқи стратегия, он бояд дуруст ташкил карда шавад, бо риояи пайдарпаии муайян ва бо дарназардошти шумораи зиёди омилҳое, ки ба тиҷорати электронӣ таъсир мерасонанд.
Петрик E.A. муайян кардани рушди стратегияи тиҷорати электронӣ бо зинаҳои идоракунии стратегӣ:
- дар марҳилаи пешакӣ имконот ва таҳдидҳои эҳтимолии муҳити беруна бо назардошти хатарҳо ва алтернативаҳои эҳтимолии муҳити зист, инчунин арзёбии ҷиҳатҳои қавӣ ва сусти ширкат;
- баъдан ташаккули мақсаду вазифаҳои тиҷорати электронӣ ва марҳилаҳои тактикии рушд;
- минбаъд, интихоби стратегияи рушд ва арзёбии алтернативаҳои интихобшуда;
- дар ниҳояти кор, таҳияи стратегия ва татбиқи он, арзёбии фаъолият, назорат ва амалҳои ислоҳӣ [4].
Аммо, таҳияи стратегияи тиҷорати электронӣ хусусиятҳои худро дорад, аз ҷумла, ба қарори ворид шудан ба тиҷорати электронӣ марбут аст.
Ба таври сохторӣ, чунин қарор чор қисматро дар бар мегирад: қарори соҳибкорӣ, қарори муҳим, қарори идоравӣ ва ҳалли технологӣ. Ҳалли соҳибкорӣ тавсифи иқтисодии ҳалли тиҷорати электрониро тавсиф мекунад: асоснокӣ, интихоби модели бизнес, мизоҷон ва шариконе, ки қарори пешниҳодшуда равона шудааст, рӯйхати ниёзҳои муштариён ва шариконе, ки аз ин ҳалли он қаноатманданд, нишондиҳандаҳои асосии татбиқи бомуваффақияти ин масъала ва роҳҳои чен кардани ин нишондиҳандаҳо, зарурии иқтисодӣ шарикон, хароҷот ва фоидаи пешбинишуда.
Як ҳалли пурмаъно мазмун ва вазифаҳои асосии ҳалли онро, механизмҳо (иқтисодӣ, кадрӣ, технологӣ), ки дастрасии мундариҷа ва функсияҳо ва манбаъҳои зарурии маълумотро таъмин мекунанд, тавсиф мекунад. Усулҳо ва воситаҳое, ки сатҳи зарурии дарки қарори пешниҳодшударо, мундариҷа ва функсияҳои он ва бартариҳои онро нисбат ба чунин қарорҳо дар бозор таъмин мекунанд.
Қарори роҳбарикунанда ҳамаи равандҳоеро, ки барои қабули қарори мазкур заруранд, муқаррарот, дастурҳо, нақшҳо ва сатҳи масъулияти роҳбарон, ки дар татбиқи қарори пешниҳодшуда ширкат мекунанд, тавсиф мекунад.
Ҳалли технологӣ истифодаи яксон ва самараноки системаҳо, барномаҳо ва воситаҳои зарурии дохили созмон, стандартҳои интерфейсҳоро, ки тавассути онҳо манбаъҳои берунаи иттилоот ва шарикони ҷалбшуда ҳамкорӣ мекунанд, тавсиф менамояд.
Нуктаҳои асосии тавсифкунандаи ҳар як роҳи ҳалли ин масъаларо дида мебароем.
Барои қабули қарор дар бораи ҳамроҳ шудан ба тиҷорати электронӣ ширкат ё ташкилот бояд сабабҳои асоснок дошта бошад. Ин метавонад рақобатро дар бозори ҷисмонӣ афзоиш диҳад; истифодаи технологияҳои нав аз ҷониби рақибон, истеъмолкунандагон, шарикон; хоҳиши дохил шудан ба сегменти нави истеъмолкунандагон, ки аллакай дар доираи тиҷорати электронӣ фаъолият мекунанд; Хоҳиши зиёд кардани фурӯш бо истифода аз канали нав. Аз ин рӯ, таҳияи ҳадафҳо ва вазифаҳо бояд бо роҳбарияти ширкат сару кор дошта бошанд [3].
Чаро маҳз менеҷмети олӣ? Танҳо роҳбарияти олӣ метавонад ва бояд ба саволи «чаро ин лозим аст» посухи муфассал диҳад, ҳадафҳои лоиҳаро муайян кунад ва афзалият диҳад. Танҳо ин ашхос манзараи воқеии рушди тиҷоратро аз нигоҳи самаранокӣ ва мавҷудияти мушкилоти пайдошуда, идоракунии равандҳои бизнес, инчунин муносибат бо муштариён ва шарикони асосӣ тасаввур мекунанд. Баррасии ҷанбаҳо - самаранокӣ ва идоракунии бизнес, муштариён ва шарикон, ки ҳама гуна ташаббуси нави тиҷорат, аз ҷумла навовариҳои тиҷорати электрониро муайян мекунад. Аз ин рӯ, бидуни иштироки бевоситаи роҳбарияти ширкат, таҳияи дурусти ҳадафҳову вазифаҳои лоиҳаи тиҷорати электронӣ ғайриимкон аст.
Вақте ки мутахассисони технологияҳои компютерӣ, маркетинг ё фурӯш ба ин масъала сар мекунанд, хатари пайдоиш ва густариши ҷанбаҳои технологӣ ё хусусиятҳои таблиғотӣ ва маркетингӣ вуҷуд дорад. Бо мақсади пешгирӣ кардани ин ҳодиса равиши яктарафаи рушди ҳадафҳо ва вазифаҳои тиҷорати электронӣ ва дар маҷмӯъ стратегия инчунин мушовирони касбиро оид ба татбиқи тиҷорати электронӣ бояд ҷалб кунад, ки ба дарки тамоми нозукиҳои ва мушкилоти пайдошудаи навъи фаъолият кӯмак хоҳад кард.
Ҳангоми муайян кардани ҳадафҳо ва вазифаҳои тиҷорати электронӣ, саволе ба миён меояд, ки интихоби модели бизнеси ширкат, ташкилоте, ки истифодаи технологияҳои муосири иттилоотӣ ва коммуникатсионӣ, инчунин телекоммуникатсия ва шабакаи глобалии интернетро ба назар мегирад.
Бояд қайд кард, ки рушди интернет ҳамчун платформа барои пешбурди тиҷорати электронӣ ҳамеша аз марҳилаи муайян кардани ҳузури худ дар шабака оғоз меёбад.
Дар ибтидо, ин маҷмӯи саҳифаҳои иттилоотӣ бо маълумот дар бораи самтҳои ширкат ва ташкилот: маълумот дар бораи молҳо ва хидматҳо, суроғаҳо барои тамос ва рақами телефон ва ғайра мебошад. Баъзан чунин як пойгоҳи иттилоотии дохилии созмон (масалан, нархи молҳо) метавонад бо чунин саҳифа пайванд карда шавад. Дар ин марҳила, интернет ҳамчун канали иловагии таблиғотӣ истифода мешавад ва тамоми ҷараёни иттилоот берун аз ширкат равона карда мешавад.
Марҳилаи нисбатан мураккаб ташкили ҷараёни иттилоотро аз берун талаб менамояд. Ҷараёни мувофиқ метавонад маълумоти заруриро дар бораи вазъи бозор дар бар гирад (масалан, пурсишҳои корбарон) ё ин метавонад шакли ҳамкориҳои иқтисодӣ, масалан, пур кардани варақа бо фармоиш барои мол бошад. Ворид шудан ба ин марҳила самараи назарраси иқтисодиро таъмин менамояд, аммо барои чунин гузариш, ширкат ва созмон бояд монеаи амниятро паси сар кунанд. Ба сатҳи қарорҳое ноил шудан зарур аст, ки ҳамкории муштариёни беруна бо сохторҳои дохилии ташкилот (ҳам пойгоҳи додаҳо ва ҳам кормандон) имкон медиҳад.
Қадами навбатӣ таҳия ва татбиқи қарорест, ки анҷом додани амалиёти алоҳидаи фаъолияти иқтисодии ширкат ё созмон тавассути интернет: фармоиш, бастани шартнома, ҳисоббаробаркунӣ бо таъминкунандагон ва муштариён ва ғайра. Ҳар як замима ба ҳайси сохтори мустақил кор мекунад ва дорои захираҳои иттилоотии ширкат интерфейси худро дорад.
Дохилшавӣ ба марҳилаи ҳамгироии воқеӣ ба ҳамоҳангсозии ниҳоии тамоми равандҳои корӣ оварда мерасонад. Интегратсия ба сервери ягонаи иттилоотии ширкат, ташкилоте асос ёфтааст, ки иттилоотро аз тамоми пойгоҳи додаҳои қаблӣ ҳамҷоя мекунад.
Моделҳои асосӣ дар тиҷорати электронӣ системаҳои тиҷорати аз бизнес (B2B) ва бизнес-ба-истеъмолкунанда (B2C) мебошанд, зеро онҳо аксари транзаксияҳоро дар интернет таъмин мекунанд.
Системаи B2B системаи ташкили ҳамгироишудаи иттилоотӣ ва тиҷорати байни ширкатҳо, созмонҳо тавассути коммуникатсияи электронӣ мебошад.
Ин система метавонад дар шакли сайт пешниҳод карда шавад, ки дар он хариди логистикӣ барои ширкат, ташкилот амалӣ карда мешавад (платформаи тиҷорати электронӣ); сохторҳое, ки дар он фурӯшандагон ва харидорон метавонанд маълумотро дар бораи молҳо ва хидматҳо (лавҳаи электронии таблиғ) намоиш диҳанд; моделҳои музояда; сайти брокерӣ ва ғайра.
Системаи B2C дар ҳолатҳое сурат мегирад, ки корхона молҳо ё хидматҳои худро тавассути Интернет мустақиман ба истеъмолкунанда мефурӯшад. Намунаи таҷассумгари B2C мағозаҳои онлайнӣ мебошанд.
Яке аз талаботҳои асосии ташаккули қарори муосири тиҷорӣ дар соҳаи тиҷорати электронӣ ин истифодаи сарфакорона ва фаврии ғоя ба ҳалли мушаххас мебошад.
Барои татбиқи бомуваффақияти лоиҳаи тиҷорати электронӣ пеш аз ҳама ба саволҳои зерин ҷавоб ёфтан лозим меояд:
- мундариҷаи қарори пешниҳодшуда ва вазифаҳои асосии он чист?
- кадом равандҳо, кадом воситаҳо (инфрасохтор, системаҳои нармафзор ва сахтафзор ва ғайра) фаъолият ва дастгирии сатҳи зарурии хусусиятҳои ҳалли пешниҳодшударо таъмин мекунанд.
Ошкор кардани ҳалли пурмаҳсул ба саволи аввал ҷавоб медиҳад, зеро он мундариҷа, вазифаҳои асосии ҳалли масъала ва механизмҳоеро таъмин мекунад, ки дастрасии мундариҷа ва функсияҳо ва манбаъҳои зарурии маълумотро таъмин мекунанд. Вобаста аз хусусияти ҳалли он, миқдори иттилооти истифодашуда ва миқдори функсияҳо метавонанд аз чанд саҳифаҳои интернетии статикӣ бидуни функсияҳои интерактивӣ то ҳазорон веб- саҳифаҳои динамикии тавлидшуда бо ҳамкориҳои гуногунҷабҳа фарқ кунанд.
Ҷараёни сохтори ҳалли пешниҳодшуда бояд муқаррароти асосӣ оид ба шакли пешниҳоди визуалӣ барои корбари функсияҳои асосии ҳалли пешниҳодшуда ва усулҳои истифодаи онҳоро низ дар бар гирад. Барои ин ду роҳро истифода кардан мумкин аст.
Якум, лоиҳаҳои тиҷорати корпоративӣ (ҳалли корпоративӣ). Инҳо лоиҳаҳое мебошанд, ки дар онҳо системаҳои тиҷорати электронӣ барои як ширкат ё ягон созмон таъсис дода мешаванд, ба монанди:
- сайти таблиғотӣ як сайти хурд, ки дорои маълумот дар бораи ягон маҳсулот ё гурӯҳи маҳсулот мебошад ва барои ҷалб кардани диққат ба он ва тақвияти симои мусбати он хизмат мекунад
- сайти корпоративӣ аст, ки маълумоти умумӣ дар бораи ширкат фаъолияти худро, хизматрасониҳо ва веб маҳсулоти –web витрина (витринаҳои онлайн);
- мағозаи электронӣ, ки системаи пурраи фаъолият кардани тиҷорати онлайнро бо нақшаҳои алоҳидаи ҳамкорӣ бо истеъмолкунандагон муаррифӣ мекунад;
- системаҳои фурӯш ва таъминот - системаҳои анҷом додани амалиёти савдо тавассути интернет, ки ба системаи дохилии иттилоотӣ ва баҳисобгирии ширкат пурра ворид карда шудаанд;
- портали корпоративӣ - системаест, ки тамоми намудҳои муоширатро, ки ҳам маркетинг ва ҳам тиҷорат доранд, бо таъминкунандагон, муштариёни ширкат, ташкилот ва инчунин робитаҳои дохили ширкатро дар бар мегирад. Портали корпоративӣ системаҳои гуногун, хидматҳо ва хидматҳои муштаракро дар бар мегирад.
Усули дуввумро метавон ба лоиҳаҳое асос дод, ки на ба ягон тиҷорати воқеан мавҷуда асос ёфтаанд, балки ба эҷоди чизи нав.
Равандҳое, ки ҳамчун як қисми қарори идоракунӣ муайян шудаанд, пеш аз ҳама, равандҳои иттилоотӣ мебошанд. Аз ин рӯ, тавсифи ҷараёни иттилоот, усулҳо ва воситаҳои идоракунии онҳо хеле муҳим аст. Дар ин ҷо равандҳои зеринро бо дараҷаи дахлдори тафсилоте, ки ҳалли пешниҳодшударо тавсиф мекунанд, тавсиф кардан зарур аст:
- занҷирҳои технологие, ки интихоб ва ворид кардани иттилоотро аз манбаъҳои беруна, инчунин барои тавлиди иттилооте, ки ба истифодабарандагон пешниҳод шудаанд, таҳия мекунанд;
- равандҳое, ки ҷамъоварӣ ва коркарди иттилоот, нигоҳдорӣ ва дастрасии онро тавсиф мекунанд;
- равандҳои омӯзиши кормандони ташкилот ва идоракунии сатҳи таълими он ва ғайра. Шарҳи муфассали равандҳо барои фаҳмидани моҳияти онҳо ва ташкили идоракунии онҳо кифоя аст.
Унсури муҳими қарори идоракунӣ инчунин тавсифи расмии нақшҳое мебошад, ки дар он ҳамаи иштирокчиёни воқеӣ ва эҳтимолӣ дар равандҳои бизнес, тавсифи ҳуқуқ ва дараҷаи масъулияти онҳо сухан меронанд.
Ҳамин тавр, стратегияи тиҷорати электронӣ таҳия карда шуд, шартҳои техникӣ навишта шуданд ва системаҳои тиҷорати электронӣ мутобиқи супоришҳои мувофиқашуда ва қабулшуда таҳия карда шуданд, аммо барои амалисозии фаъолияти пурсамари пурраи тиҷорати электронӣ ин ҳанӯз кифоя нест, зеро барои ҳалли як қатор масъалаҳо зарур аст:
- пур кардани системаи электронӣ мундариҷаи корӣ (масалан, шарҳи ҳама маҳсулоти каталогӣ);
- татбиқи система. Ҳар чӣ қадар ширкат, ташкилоте, ки тиҷорати электронии худро амалӣ мекунад, вақт ва қуввати зиёд ба ин марҳилаи корӣ меравад. Қисми ҷудонопазири ин система таълими ҳам кормандони оддии ширкат дар қоидаҳои истифодаи система ва ҳам менеҷерҳо - усулҳои нави тиҷорати электронӣ мебошад;
- дастгирии системаи тиҷорати электронӣ. Барои таъмини фаъолияти муназзами ин системаҳои ширкат, ташкилотҳо маҷбуранд ҳайати кормандони соҳибихтисос - администраторҳои система, маъмурони пойгоҳи додаҳо, администраторҳои системаҳо, веб- дизайнерҳо, барномасозон ва роҳбарони лоиҳаҳоро нигоҳ доранд;
- Масъалаҳои техникӣ. Илова ба шабакаҳо, серверҳо, системаҳои амниятӣ ва нусхабардорӣ ва ғайра, зарурати доимо барои хариди нармафзор, насб ва хидматрасонии ин системаҳо ба миён меояд;
- пешбурд. Ин маҷмӯи чораҳои маркетинг барои пешбурди нав барои ширкат, ташкили хидматрасонии электронии бизнес [1];
- ҷалби шарикон. Ин як масъалаи хеле муҳими тиҷорати электронӣ аст - бовар кунонидани шарикони дар ширкат мавҷудбуда (таъминкунандагон, дилерҳо, танҳо шарикон) барои истифодаи хизматрасониҳои нави тиҷорати электронӣ, ки ширкат пешниҳод кардааст.
Дар хулоса бояд қайд кард, ки дар ҳоли ҳозир, бо роҳи кам кардани давомнокии даврҳои корӣ, коҳиш додани хароҷот дар ҷараёни фаъолияти асосии иқтисодӣ, беҳтар кардани сифати хизматрасонӣ ба мизоҷон ва дар натиҷа афзоиши ҳиссаи бозор, тиҷорати электронӣ ба фаъолияти ширкат таъсири назаррас мерасонад. Маҳз аз ин рӯ, барои аксарияти ширкатҳо, сармоягузорӣ ба тиҷорати электронӣ афзалият дорад.
Аммо, барои ҳалли он ба таври возеҳ дарк кардан зарур аст, ки танҳо стратегияи хуб омӯхташудаи тиҷорати электронӣ ва татбиқи дурусти он метавонад ба он оварда расонад, ки ширкат, созмон мавқеи қавӣ дар бозорро ишғол хоҳад кард.
Раҳимов Муртазохон
Магистранти курси дуюми Маркази илмии Хуҷанд,
Академияи миллии илмҳои Тоҷикистон
Адабиётҳо
- Андросов Н., Ворошилова И., Долгов В., и др. Интернет-маркетинг на 100% / Под ред. С. Сухова. – СПб.: Питер, 2009. – 240 с.
- Виханский О.С., Наумов А. И. Менеджмент: Учебник. – 3-е изд. – М.: Гардарики, 2003. – С. 175.
- Ладонина Л.Ю. Книга руководителя интернет-проекта. Готовые маркетинг решения. – СПб.: Питер, 2008. – С. 212-213.
- Петрик Е.А. Интернет-маркетинг / Московская финансово-промышленная академия. – М., 2004 – С. 153.